Булінг (насилля в шкільному середовищі)

ми всі можемо допомогти це зупинити !

“Булінг” – це агресивна поведінка, що зазвичай повторюється. Вона має за мету завдати шкоду, викликати страх або тривогу, або ж створити негативне середовище у школі для іншої особи.

Наслідки булінгу виходять далеко за межі школи і шкільного двору. Якщо ви мати/батько чи опікун, дізнайтеся, на що ви повинні звертати увагу, що ви можете зробити, і куди ви можете звернутися за допомогою.

Чи це булінг, якщо моїй дитині не завдано фізичного болю?

Булінг може виявлятися у багатьох формах. Він може бути:

• фізичним – завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка власності

• словесним – обзивання, глузування або висловлювання, якими ображається стать, раса або сексуальна орієнтація

• соціальним – виключення інших із групи чи розповсюдження пліток або чуток

• в письмовій формі – написання записок або знаків, що є болючими чи образливими

• електронним (загальновідомий як кібербулінг) – розповсюдження чуток та образливих коментарів з використанням електронної пошти, мобільних телефонів (наприклад, надсилання СМС) і сайтів соціальних мереж.

Булінг є неприпустимим незалежно від того в якій формі він виявляється.

Типи булінгу

Чи конфлікт є те ж саме, що і булінг?

Іноді люди плутають конфлікт із булінгом, але це є різні речі.

КОНФЛІКТ ВИНИКАЄ, КОЛИ МІЖ ДВОМА ЧИ КІЛЬКОМА ОСОБАМИ ІСНУЄ НЕЗГОДА, РОЗБІЖНІСТЬ ДУМОК АБО РІЗНІ ПОГЛЯДИ. КОНФЛІКТ МІЖ УЧНЯМИ НЕ ЗАВЖДИ ОЗНАЧАЄ, ЩО ЦЕ Є БУЛІНГ. ДІТИ У РАННЬОМУ ВІЦІ ВЧАТЬСЯ РОЗУМІТИ, ЩО ІНШІ ЛЮДИ МОЖУТЬ МАТИ ІНШУ ДУМКУ, НІЖ ЇХ ВЛАСНА, АЛЕ РОЗВИТОК ЦІЄЇ ЗДАТНОСТІ СПРИЙМАТИ ІНШУ ТОЧКУ ЗОРУ ПОТРЕБУЄ ЧАСУ, І ЦЕЙ ПРОЦЕС ПРОДОВЖУЄТЬСЯ ДО ПОЧАТКУ ПОВНОЛІТТЯ

Конфлікт стає булінгом, лише коли він повторюється знову і знову, і існує дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що поводиться агресивно у конфлікті, продовжує це робити або навіть загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт, може почуватися

все менше і менше здатною висловити свою думку і все більше і більше безсилою. Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.

Школа буде реагувати на булінг і конфлікт по різному. Наприклад, у разі конфлікту працівник школи може спробувати зібрати учнів, щоб кожен з них розповів свою версію подій, і допомогти їм спільно вирішити ситуацію.

У випадку булінгу директор школи розгляне доцільність накладання прогресивних дисциплінарних заходів, які можуть передбачати відсторонення від занять або виключення зі школи.

Чи хлопці і дівчата проявляють булінг однаково?

Схильними до булінгу можуть бути як хлопці, так і дівчата. Хлопці частіше вдаються до фізичного булінгу, а дівчата у більшості випадків застосовують більш непрямі дії, такі як розповсюдження пліток про однокласників, або ж ізолювання останніх шляхом виключення із спільної діяльності або груп. Проте з віком, як хлопці, так і дівчата більше вдаються до словесного і соціального булінгу.

Порядок реагування на доведені випадку булінгу (цькування) в Щигліївській ЗОШ І – ІІІ ступенів та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

1. У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків комісії з розгляду випадку боулінгу (цькування), керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Cлужби у справах дітей про випадки боулінгу (цькування) в закладі освіти.

2.Комісія за результатами проведеного розслідуваннящодо з'ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування), визначених сторін булінгу (цькування), встановлених можливих причин булінгу (цькування)розробляє рекомендаціїдля педагогічних працівників щодо освітньої діяльності з учнями, причетними до булінгу, їх батьками (особами, що їх заміняють), заходи стабілізації психологічного клімату у колективі,наданнясоціальних та психолого-педагогічних послуг сторонам булінгу (цькування).

3. Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.

4. Практичний психолог у межах своїх посадових обов’язків:

- діагностує стан психологічного клімату в колективі, в якому відбувся булінг (цькування) та за результатами діагностики розробляє план корекційної роботи з кривдником та свідками із залученням батьків (законних представників);

- розробляє та реалізує програму індивідуальної реабілітації для потерпілого;

- розробляє профілактичні заходи для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування); для батьків або законних представників;

- здійснює супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування);

- забезпечує надання психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

5. Педагогічні працівники, які працюють з класом чи групою, у якій зафіксовано випадок булінгу (цькування), забезпечують:

- виконання рекомендації комісій з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з учнями, причетними до булінгу (цькування) та їхніми батьками (законними представниками);

- дотримання правил поведінки учасниками освітнього процесу в закладі освіти, визначених статутом закладу освіти, законодавством;

- виробляють спільно з здобувачами освіти правила взаємодії класу чи групи під час освітнього процесу.

6. Батьки здобувачів освіти (законні представники) зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

7.За виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування) відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.

8.Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування) та накладаються адміністративні стягнення.

Цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 та 1700 гривень відповідно) або громадськими роботами від 20 до 40 годин.

Така ж поведінка, вчинена групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, передбачає штраф від 1700 гривень до 3400 гривень або громадськими роботами від 40 до 60 годин.

За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Якщо директор закладу освіти не повідомить уповноважений підрозділ органів Національної поліції України про відомі йому випадки цькування учасників освітнього процесу тягне за собою накладання на нього штрафу від 50 до 100 неопадоткованих мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до 1 місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки насильства, булінгу (цькування)

в Щигліївській ЗОШ І – ІІІ ступенів

Коростишівської міської ради Житомирської області

1. Учасники освітнього процесу у разі виявлення ознак чи факторів, що можуть вказувати на насильство, булінг, складні життєві обставини, жорстоке поводження з дитиною/працівником закладу освіти або ризики щодо їх виникнення стосовно дитини/працівника закладу освіти, можуть подати письмову заяву уповноваженій особі закладу освіти (Ковальчук М.О.– заступник директора з виховної роботи). Заява подається у письмовому вигляді на ім’я керівника освітнього закладу відповідно до Закону України «Про звернення громадян». Право подати заяву мають здобувачі освіти, їх батьки, педагоги, інші учасники освітнього процесу.Заява заповнюється державною мовою, розбірливим почерком. Виправлення не допускаються. У заяві необхідно вказати: прізвище, ім’я, по батькові заявника, адресу фактичного проживання, контактний телефон; статус (постраждалий чи свідок булінгу);навести розгорнутий виклад фактів;інформацію щодо джерела отримання інформації; тривалість;дата подання заяви та особистий підпис.

2. Наказом по закладу освіти створюється Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) за участі педагогічних працівників, практичного психолога школи, батьків потерпілого та булера, керівника закладу, інших зацікавлених осіб.

3. Уповноважена особа закладу освіти у 3-денний період з моменту отримання заяви скликає засідання Комісії з розгляду випадків насильства, булінгу (цькування).

4. Уповноважена особа у разі виникнення підозри, або отримання заяви щодо насильства, булінгу, жорстокого поводження з дитиною/працівником закладу освіти або якщо є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, з боку інших) проводить зустріч із особою, стосовно якої є інформація про жорстоке поводження, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки та надати емоційну підтримку; проявити інтерес, дружелюбність, щирість, теплоту і симпатію, постраждала особа має відчути, що її дійсно чують і розуміють. У процесі розмови, якщо особа підтверджує факт жорстокого поводження чи насильства щодо неї, уповноваженій особі необхідно з’ясувати терміни подій, які відбулися, та отримати їх опис.

5. Комісія з розгляду випадків насильства, булінгу (цькування) у 7-денний період з моменту отримання заяви проводить розслідування, з’ясовує всі обставини та за результатами розслідування приймає відповідне рішення та рекомендації. За підсумками роботи комісії складається протокол.

6. Для прийняття рішення та вжиття відповідних заходів реагування результати проведеного розслідування узагальнюються наказом по закладі освіти.

7. Якщо випадок цькування був одноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу. Результат розслідування та рішення комісії доводиться керівником закладу до відома постраждалого. У випадку, якщо постраждалий не згодний з рішенням комісії, керівник закладу повідомляє про право звернутися із заявою до органів Національної поліції України.

8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.

9.Уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії, згідно з протоколом засідання комісії відповідає за виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування).

10.Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу реєструється в окремому журналі (паперовий вигляд) з оригіналами підписів усіх її членів.

11.Не залежно від рішення комісії, керівник закладу забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від нього.

Зразок заяви

Директору Щигліївської ЗОШ I-III ступенів

Павицькому В.В.

_______________________________________

(прізвище,ім’я, по батькові заявника)

___________________________________________

(адреса фактичного місця проживання)

Контактний телефон ______________

Заява

Доводжу до Вашого відома, що ___________________________________

_________________________________________________________________

ОПИС СИТУАЦІЇ ТА КОНКРЕТНИХ ФАКТІВ

Прошу терміново провести розслідування ситуації, що склалася.

_______________ ___________

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­(дата) (підпис)

План заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу

(цькуванню) у Щигліївській ЗОШ І –ІІІ ступенів на 2019-2020н.р.

№ з/п Зміст роботи Термін виконання Відповідальний
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу
1 Підготовка наказу « Про організацію роботи з питань протидії насильству та булінгу Серпень ЗДВР
2 Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики питань протидії булінгу(цькування): · педагогічний персонал; · допоміжний персонал; · технічний персонал. Вересень Директор школи, ЗДВР
3 Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування) Вересень Практичний психолог, Класні керівники
4 Створення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти Вересень Практичний психолог, ЗДВР
5 Підготовка брошури з нормативними документами з профілактики булінга в освітньому середовищі для педагогів (цькування) Жовтень Практичний психолог, ЗДВР
6 Підготовка методичних рекомендацій для педагогів: · з вивчення учнівського колективу; · з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей Жовтень Практичний психолог, ЗДВР
7 Оформлення тематичного стенду Жовтень Практичний психолог
8 Виступ на загальношкільних батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі Жовтень Директор, ЗДВР, практичний психолог
9 Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників Листопад Практичний психолог, ЗДВР, педагог - організатор
10 Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу протидії булінгу (цькування) Листопад Практичний психолог, ЗДВР
11 Інформаційна акція для старшокласниківпитань Грудень Практичний психолог,
Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти
12 Проведення навчальних семінарів з питань профілактики булінгу( цькування) та заходів реагування Протягом року Практичний психолог
13 Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом. Листопад Директор
14 Тренінг для вчителів Січень
Виступ на методичному об’єднанні класних керівників на тему: «Агресія, як біч сьогодення. Проблема насильства в сім’ї» Практичний психолог
15 Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу 2 рази на рік ЗДВР, практичний психолог
16 Консультування класних керівників психологом з проблемних ситуацій Протягом року Практичний психолог
Робота з учнями
17 Проведення заходів в рамках тижденя протидії поширення булінгу в освітньому середивищі Вересень ЗДВР, практичний психолог, класні керівники
18 Проведення заходів в рамках тижденя толерантності Листопад практичний психолог, класні керівники
19 Проведення заходів в рамках акції « 16 днів протии насильства» Листопад - Грудень ЗДВР, практичний психолог, класні керівники
20 Проведення акції « День рожевої сорочки» Лютий ЗДВР, практичний психолог, класні керівники, педагог - організатор
21 Конкурс плакатів проти насильства Березень ЗДВР, практичний психолог, класні керівники
22 Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків Протягом року Класні керівники 1-4 класів
23 Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять, відеолекторіїв Протягом року ЗДВР, практичний психолог, класні керівники
24 Складання та розповсюдження листівок серед учнів 1-11 класів « Не стань жертвою булінгу» Жовтень - квітень ЗДВР, практичний психолог
Робота з батьками
25 Проведення загальношкільних батьківських зборів « Створення безпечного освітнього середовища» Жовтень Адміністрація школи
26 Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям Жовтень Практичний психолог
27 Тематичні батьківські збори в класах Протягом року Класні керівники
28 Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми Протягом року Практичний психолог, класні керівники
29 Проведення засідань батьківського клубу психолого – педагогічного спілкування: - лекторій « Покарання в практиці сімейного виховання»; - семінар « Взаємини з підлітками» Грудень Березень ЗДВР, практичний психолог
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти
30 Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності. 2 рази на рік Адміністрація школи, колектив закладу
31 Анонімне анкетування учнів 5-11-го класів про випадки булінгу (цькування) у школі Грудень Практичний психолог
32 Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти Грудень Класні керівники
33 Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів Лютий Практичний психолог
34 Підготовка звіту про виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу ( Цькування в закладі освіти) Травень - червень ЗДВР
Кiлькiсть переглядiв: 896

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.